Back in the jungle

12 januari 2018 - Bukit Lawang, Indonesië

Wekkertje om 07.30 want om 08.00 hadden we afgesproken om te gaan ontbijten. Waarom zo vroeg allemaal? We hebben vakantie.... Juist! Voor dat we deze vakantie boekten zei ik: Ik wil graag naar borneo of sumatra om orang oetans te zien. Waarom helemaal daarvoor hier heen? Terwel je ze ook in de dierentuin heb? Omdat ik ze gewoon in het wild wil zien... En niet achter tralies of glas. Gevaarlijk? Ja waarschijnlijk wel... Een moment om nooit meer tevergeten? Dat zowiezo en het was het helemaal waard ook. We hadden via onse hotel waar we verblijven een dag toure geregeld. Het zou inprenciepe de heledag duren zo'n 6 á 7 uurtjes. Maar in de ochtend werd ik al voor de me wekker wakker. Eerst rond een uurtje of 3 in de nacht daarna rond half 6 weer. Nog steeds met iets van jetlag temaken waarschijnlijk. Rond 7uur werd Nilufer wakker en was ik al omgekleed, ik zei dat het beter was dat we ff wat eerder gingen ontbijten want we moeten wc papier mee nemen de jungle in... Boodschap 1 in het wild oke.. Maar boodschap 2? Ik moet er niet aan denken😶. Na het ontbijt en nog even op onze kamer spulletjes pakken en dingetjes doen moesten we er echt aangeloven. We gaan de jungle weer in om een dag tocht te maken. Vanaf het hotel gingen we met 2 gidsen eerst richting het dorpje wat in de buurt ligt. Vanaf daar moesten we een in elkaar geflanste kabel/houte brug de rivier over.. hand gemaakt denk ik. Eenmaal aan de over kant zagen we al redelijk snel aapjes Thomas's langur (thomaslangoer) heten ze zei de gids. De gids die overigens goed engels spraak maar ik de naam niet meer van wist. Ik had hem uit eindelijk maar maui genoemd die demigod uit die disney film moana (vianna). Waarom? Omdat ie op de tattoos na en niet zo breed daar verdomd veel op lijkt. Na wat hotels en huisjes te zijn gelopen begong ons avontuur. De kans dat we orang oetans zouden zien kon die niet garanderen want ja de jungle is natuurlijk super groot en je moet mazzel hebben. Met het lopen hadden we minder mazzel. Bergie op klein beetje naar beneden weer en vooral weer veel omhoog lopen. Op padjes wat ze zelf soort van gemaakt hebben en ontstaan is door het de vele jungle tochten. Liepen we eerst door een rubber? Plantage. Dat nog goed te doen was want daar waren wel gewoon soort van traptreden. Na paar 100 meter verder gelopen te hebben kwamen we aan de rand van de jungle waar de plantage eindigde en de jungle begingt. Omdat het de heleavond geregend had kon het zijn dat de paden glad waren. En geloof me dat waren ze ook. Gelukkig 0 keer gevallen voor als je je dat afvraagt. #JammerHe... Na een korte pause had ik me camera maar meteen uit me tas gepakt voor het geval ik dieren ofzo tegen zou komen die ik wilde fotograferen. Niet heel handig met lopen maar ergens denk ik omdat ik die camera in me hand had dat ik dacht.. NIET VALLEN! na geen idee hoe lang gelopen te hebben moesten we even blijven staan op een plek en gingen de gidsen alle 2 een andere kant op.. Lekker dan dacht ik als ze ons maar niet achterlaten.. Maar na een paar minuten kwam maui al weer terug en zei dat we mee moesten lopen want hij had een orang oetan gezien. Na dat maui uitgelegd had dat we minimaal 8 á 10 meter afstand moeten houden van de orang en geen flits aan mochten hebben. Bracht ie ons er heen, en wauw wat is ze prachtig!! Zo veel mooier dan achter het glas of tralies! Na 2/3 fotos gemaakt te hebben kwam er vanaf wat hoger uit de boom opeens wat kleins aan sukkelen.. Wauw een baby orang kwam te voorschijn 😍😍 deze prachtige orang is een mamma van een prachtige baby. Na dit gezien te hebben kon mijn dag al niet meer stuk. Na een aantal fotos en minuten bij de orangs gestaan te hebben. Hebben we ze voor derest weer met rust gelaten en zijn we veder gaan lopen de jungle in. Na wat tijd kregen we een fruit tussendoortje heerlijk zo dat vers fruit. Maar omdat nilüfer en ik gezien hadden wat we wilde zien waren we eigenlijk wel alweer klaar met de jungle en wilde we terug naar het hotel. Dus vroeg Nilufer of er een kortere weg was. En gelukkig was die er. Na nog denk ander half uur gelopen te hebben kwamen we aan bij het rivier. Tussen door kwamen we nog super veel apen tegen. Gibons en makaken en nog 1 orang. Bij de rivier kregen we nog heerlijk nasi goreng voor dat we echt terug gingen. Maar hoe we terug gingen? Nee niet lopen. Op onse eind bestemming waren 4 grooten drijvende banden gebracht zodat we via de rivier terug konden. Gelukkig was alles wat ik mee had in een waterdichte hoes en werd niks nat. De reis gids had gelukkig ook nog een plastic tas mee waar onze spullen in konden. Al met al was deze dag super geslaagd. Onse tocht duurde uiteindelijk 4 á 5 uur wat ik lang zat vond. Terug bij het hotel lekker onder een warm lauwe douche en daarna bijgekomen van de trip. Rond het avond eten even gezeten in de huiskamer noem ik het maar. Omdat je hier kan ontbijten/lunche/avondeten/lounge. Na het avond eten wilde 1 van de werkgevers hier graag spelletjes doen dus hebben we even een paar kaartspelletjes gedaan. Later kwam maui met een gitaar en ging hij zingen en gitaar spelen. Dat was de dag wel zo'n beetje.

Met nu een heerlijk banaan annanas milkshake en frensh toast heb ik me ochtend voor vandaag als weer goed begongen. En wat we vandaag gaan doen? Voorlopig nog even niks. We zien wel🤗 dat is het lekkere van vakantie niks moet alles mag. Naja bijna alles mag.

👋 😘

1. Door Luhulima:
    12 januari 2018
    wat een belevenis.. ik ben lid van WNF en ondersteun de Orang oetans. geweldig
  2. Mimi:
    12 januari 2018
    Geweldig Main, mooie foto heb je naar me gestuurd🐒🐵😂 😘
  3. Kim:
    17 januari 2018
    Leuk charmaine, bijzondere ervaring.